Uhh vilken bussresa!

Jo varan underbara helg borjade med en hemsk bussresa! Det forsta 3 bussarna gick fint men den 4 var ett rent helvete. Det borjade med att Biljett forsaljaren radade upp oss pa varsin sida av gangen inne i bussen for att sen be oss att ga bakot sa vi star som packade sillar och att ingen av oss kan rora fotterna en millimeter. Till sken ho att vi stog stilla pa bussstationen mer an en halvtimme och att det var typ 40 grader inne i bussen. Sager bara att man har inte svettats forens mn har akt buss i indien. Nar den energiska lille buschafforen var nojd sa hade han knockat in 33 staende passagerare i en buss dar endast det ar tillatet med 11. Och pa den bussn stog vi i 2 timma om man raknar med tiden pa busstationen .:( Jag fick dock sitta ner de 10 sista minuterna, och da fick jag en biljettforsaljare i knat da han har beslutat sig for att ta betalt av oss back i bussen genom att klattra in genom fonstret dar jag satt.

Resten av helgen var underbar och spenderades mesta dels pa stranden och med lite shopping, mest julklappar. Vi akte till arambol med det tysk\sweitchiska gruppen som vi har kommite att umgas med ganska mkt nu :P

Har inte ladd over bilderna ifran kameran an sa jag lagger ut lite gamla bilder som inte har hunnits med an .^^

Maria och helene pa vag till Calangute

Manech och Kishan , 2 av vara buspojkar

Klassrummet

Goodbye song

Har borjar de spara ur ^^

Jag och anna pa mambos

Vill ha men ar lite for stort for vaskan

sophie manech mike och elly

Margao

Bilder

Bild 1 cananute med hand lasaren (och assisio ar med pa ett horn med)
Bild 2 privat bussen fran margao
Bild 3 Taget till Goa

Cyclon, stromavbrott och busiga ungar..

Om ni inte redan visste det sa har det dragit fram en cyclon over indiens vastkust och da framst har i goa. Den har orsakat stora skador och det ar aven sa att bara har i goa ar 30 fiskare forsvunna och 4 doda. De foraldrar vars barn gar i IDEXs Fisherman school i Colv blev ombedda att evakuera sina hus for sakerhets skull da de bor precis pa stranden. Har pa Campet har vi markt av det genom manga kraftiga regnskurar och starka vindar. Som gjorde att halva campet var en vattenpol med nedblast tvatt.

Annars har vi det fint har i Campet, med undantag fran att vi ar en mindre i rummet da Maria har avslutat sitt projekt och ar pavag hem till Norge. Och det kanns valdigt trist da vi blivit en valdigt tight grupp i rummet. Men pa sondag kommer det nya volontarer och dar med kommer en ny person att flytta in i varat rum.

Pa jobbfronten ser det ut sahar: Jag har nu givit upp tanken pa mentally challenge school da IDEX och skolan tydligen har valdiga komunikationsproblem gallande om vi skall vara dar overhuvudtaget. Men nu har jag iaf valt ett annat projekt, det projekt som jag har valt ar goverment primaryschool i monty hill slummen. Dar har jag, Anna, Elly och sophie hand om en fjarde klass med tydliga koncentrationssvarigheter XD Alla barnen ar valdigt sota men det de agnar sig mest at ar att: Kopiera varandras arbetsblad, springa omkring, skrika, saga mam till alla oss och visa alla 4 nar dom gjort ratt. Men nu i veckan har det fungerat lite battre da vi hade en tolk med som forklarade att vi inte skulle komma mer om dom inte skotte sig oh da blev det annat ljud i skallan ( om jag nu kan anvanda det uttrycket sa ^^)

I helgen som var var vi i Anjuna och hade tankt ga ut pa party pa fredagen och ga pa Night market pa lordagen men inget blev riktigt som vi planerat. Det borjade med att nar vi skulle ga ut pa fredagen, till en klubb som tydligen skulle vara ganska stor och popular, men som visade sig vara helt tom sa nar pa som 2 st 30ariga ryskor som tydligen tyckte det var as skoj att dansa runt till tecno musiken helt sjalv ^^  Dagen efter spenderade vi pa stranden anda till  pa eftermiddagen, sedan gick vi for att gora oss iordning for en kvall pa marknaden. Vi han ga 50 meter in pa marknade innan himmelen fullstandigt oppnade sig och vi blev pissblota ratt igenom och fick vanta i over en timme pa en tuktuk hem till guesthouset ... inte kul..

ha det bast allihopa! nu skall jag titta pa film! :P

battre sent an aldrig..

Jag kom tillbaka till campet for 1 timma sen ungefar efter min forsta lektion i engelska. Idag var det inte riktigt lika manga kvinnor som kom och det var lite skont da det var min forsta gang som ensam larare.
Det gick JATTEBRA! Malet med lektionen var att det skulle lara sig skillnaden mellan a,an och the vilket funkade jattebra de fick skriva egna exempel och utav 15 elever var det bara 2 sycken som hade gjort fel. De andra hade bara nagra sma tempus fel och de har vi inte gatt igenom an. Sa det ar min plan att jobba mer pa det nasta vecka, samt att de undrade om vi kunde lara oss nagra marknads ord som: frukter, gronsaker och fraga vad saker kostar pa ett bra satt m.m
Det kandes helt underbart nar kvinnorna kom fram efterat a sa att de redan lengtade till  nasta lektion och att jag var en bra larare ^^ De fick mig tillochmed till att sjunga XD och den forsta sang jag kunde komma pa var huvud, axlar kna och ta. Sa efterat fick jag dem att sjunga den med mig pa engelska och efter det gick vi igenom fler kroppsdelar.

Mentally challenge school var stangd (fick vi reda pa idag) for att det for nagra veckor sen var ett bom attentat har i margao och det var tydligen 2 europer inblandade, och idag var det polisinspektioner pa skolan och de ville inte att varken skollan eller vi volontarer skulle behova besvara besvarliga fragor i onodan sa de sa att det var battre om vi borjade pa fredag istallet.
En till sak som hander imorgon ar att rum Nr 10 (alltsa det skandinaviska rummet) skall pa helg utflykt . Sa imorgon tar jga, anna, maria och inger helene lokalbussen till Panjim for att senare byta buss och aka vidare till calangute dar vi skall spendera helgen.  Vi har sett fram emot detta hela veckan da det kommer kannas valdigt skont att komma ivag fram camet i nagra dagar. Da det just nu kanns som jag ar pa en klassresa och alla skall ata samma mat och passa samma tider.

Nu orkar jag inte skriva mer men jag skall anda sammanfatta resten av veckan med nagra ord : Koskitskladdigsko, movienight, privatlokalbuss och somnpratandenorska

Puss

Har varit lite dalig pa att uppdatera denna veckan markte jag ...

Det har varit lite fullt upp nu det senaste och lite strul med datorerna sa jag har inte riktigt haft tillfalle att skrivahar men nu skall jag gora ett forsok till att sammanfatta det som hant det senaste.
Det projekt  som jag har valt ar handikap skola och engelska lektioner for kvinnorna i slummen. Skolan skulle ha borjat nu i tisdags sa vi akte dit occh var redo att borja men de hade inte riktigt fatt reda pa att vi skulle komma, sa de visade oss bara runt pa skolan, som ar ett Rotary projekt. Eleverna ar mellan 6 ocg 36  ar gamla. I vaje klass ar det cirka 8 elever med olika handikap, vilket jag tyckte var lite konstigt for de blandade dova barn, barn med downsyndrom och cpskadade barn. Det som var mest frustreradnde var nar lararinnan pekade pa en liten pojke och sa han ar dov och sen sa till pojken sag ditt namn (och samtidigt gjorde tecknet for namn) Och pojken mumlade ngt till svar och da sa lararinnan bara Louder! och pojken forstog ju inte och han kan ju inte hora om han gor det hogre eller inte. Och da sa hon det en gang till och han forsokte men det gick ju inte.
Men men annars var skolan fin, frasha lokaler och det fanns flaktar i varje rum och det var som riktiga klassrum.
Rektorn sa at oss att vi kunde borja dagen efter och att han da skulle ge oss de klasser som vi skulle jobba med under varan tid i projektet.
Men igr nar vi atit frukost sa fick vi se att det stog pa tavlan att skolan var stangd och att vi var lediga, vi kunde inte riktigt fa ett svar pa varfor fordet var ingen som visste ^^

Senare pa eftermiddagen gav vi (Jag, Anna, Tabia och Sofi) ut till slumomradet for att lara ut engelska till en grupp kvinnor. Totalt ar det cirka 35 kvinnor varav 23 tillhor min och  Sofis grupp som ar lite mer avancerad och resten tillhor Annas och Tabias grupp som ar mer Basic.
Igar fokuserade vi mest pa skillnaden mellan A och An och det verkade dom fatta ganska snabbt och det ar det som jag skall forhora dom pa idag pa lektionen samt att vi skall lagga till hur The anvands och vad det innebar i en mening.
Kande mig ganska dalig nar man star brevid London bon Sofi och forsokte lara ut gramatik till kvinnorna speciellt som sofi har en valdigt overlagsen attityd och skrattade nar jag uttalade en sak fel, men men engelska ar ju inte mitt forstasprak och kvinnorna verkae ju forsta och gjorde ratt sa jag ar nojd anda :P  Idag skall vi ocksa ha lite hoglasning, sa att alla far ova pa sitt uttal samt att vi skall repetera lite singular oh plural.
Skolan ar by the way stangd idag med.

Sedan jag skrev sist har jag och Anna varit inne i Margao 2 ganger pa marknaden. Margao ar Goas nast storsta stad och ligger ca 15 min med buss harifran. Jag och anna borjar bli riktigt haj pa det har med lokalbussen nu, vi behover inte langrefraga biljettforsaljaren om hjalp varjegang :D Marknaden har verkligen allt och det ar en riktig upplevelse att ga i de sma gangarna och kolla pa alla manniskor och kryddor och frukter m.mNu tog min tid slut men jag skall bara avsluta med en bild :P Jag kommer att uppdatera mer om en timme tror jag nar det inte ar ngt folk pa ko.

Jag och anna nar vi kom till Campet.