Fotografering!

Här kommer ett sammandrag utav de bilder jag fotat under de senaste dagarna efter begäran från de medverkande. Har köpt mig ett nytt objektiv så det har blivit mycket fotande den sista tiden och mer hoppas jag att det blir. Tänkte att jag skall försöka fota lite ston med föl efter jobbet någon dag.

Timor

Tobinett

Och slutligen Sune

Trakiga dagar i Padang.

Vi tog en minibuss till padang som tog 4 timmar och kostade 40 000Rp/per. Den gick relativt smartfritt men det var dock valdigt varmt. Val framme sa bad vi chaufforen att skjutsa oss till ett hotell som hette spice homestay, men dar blev vi inte kvar i och med att det inte fanns kvar. Vi akte till nasta som var 4 ganger sa dyrt som Lonley planet skrev. Underbart! Tjejen i receptionen berattade att bara 3 av hotellen som star med i Lonely planet finns kvar. Resten blev forstorda under jordbavningen.
Vi upptackte senare att hela staden blev forstord och ar under uppbyggnadefter jordbavningen som var ar 2009. Stranden var heller inget att ha sa vi tillbringade vara 2 dagar i kopcentrum och pa en marknad som inte heller var sa mycket att ha. Inget blev inhandlat.
Men vi fick i alla fall bokat en flygbiljett mellan Denpasar, Bali och Singapore. Det kostade cirka 700 000Rp sa det var ett ratt ok pris. Sa nu gor vi den flygningen den 13 april.
I tisdags den 22 mars sa flog vi till yogjakarta, dar vi ar nu. Vi har spenderat dagarna hitills med att kolla runt i staden, shoppa och kolla in sultan palatsen Kraton.
Inorgon skall vi ta en heldag, med start kl 05.00, med tempel. Vi borjar med att kolla in Borobudur och sedan fortsatter vi till 2 andra tempel som jag inte kan stava till sahar ur huvudet ^^
Vi kommer att stanna har i Yogja 4 dagar till sa jag tror nog att jag skall hinna uppdatera en gang till.

Lite utav shoppingen

Bussresan fran helvetet!+ Bukittinggi.

Bussresan vi bokat skulle ta 15 timmar fran Parapat till Bukittinggi, det skulle vara en AC buss med Fina fallbara saten och WC. Jo det var AC och WC men klassen pa dem var under samre an samst och satena skall vi inte prata om. Men dar satt vi och skulle gora hela natten. Det stank piss en av chauforrerna lag pa golvet brevid vara saten och rokte pa. Sa med en patand chauffor for vi over de obefintliga vagarna(vi korde mitt i skogen over stenar storre an fotbollar).
Det gick verkligen inte att sova en blund. Men overaskande nog holl bussen nastan tiden vi kom fram endast 15 min senare an utlovat. Sa med bakar som varkte var det bara att slanga upp 16 kilos ryggsacken pa ryggen och borja leta efter boende.
Efter att vandrat runt och kollat pa ett antal olika hotel hittade vi tillsut ett hotell som heter Dahlia, som lag hyffsat centralt. Vi betalade 120 000 for ett rum sa det var mycket dyrare an vad vi innan har betalt.
Bukittinggi ar en bergsstad som ar mycket fin och omradena runt staden ar fina. Vi stannade endast 2 natter och under varan enda dag sa beslot vi oss for att besoka en silver by som skulle ligga 15 min ( att ga alltsa) fran staden. Sa vi borjade ga och sen gick vi lite till. Det var stekhett.
Tillslut fragade vi en man om vi var pa ratt vag, och det var vi ju saklart inte men det var tydligen "inte alls langt" sa han kunde visa oss. Och vips hade vi en guide, vi gick tillbaka i 15 minuter pa den vag vi kommit och mannen gav oss en massa fakta om vaxterna runt oss m.m. Sen bar det av ut pa ett risfalt, som jag sjalvklart trampade snett sa att min sko och fot sjonk ner i den djupa leran och upp kom min fot utan sko. Jippie! men guiden snall som han var plockade upp den at mig. Ungefar samtidigt fragade vi hur langt det var kvar och da sa han inte langt alls bara 1- 2 timmar. Da gav vi snabbt upp och begav oss in till staden. Flippflopp, skjorts och klanning ar inte lamplig kladsen for en trekking ratt ut i den djungel som han pekade pa.
Nar vi kom tillbaka till stan gick vi pa lite marknader och besokte ett Cafe och drakt mycket efterlangtat kaffe.
Dagen efter tog vi en minibuss till Padang och det ar dar vi nu befinner oss.

Lake Toba/Tuk tuk/samosir och allt vad det heter!

Vi anlande till Parapat sen pa eftermiddagen och fick vanta tills kl 6, da farjan till Tuk tuk gick. Vi gick av vid Hotel Carolina som jag och min familj bodde pa sist vi var dar. Hotellet hade blivit valdigt mycket storre och ocksa mycket dyrare, for samma pris (45 000 Rp/ ca 40kr)som vi sist bode precis nere vid vattnet for, fick vi nu ett litet rum langt bort i bak med ca 100 trappor upp. Det fanns ingen toalettring, inget varmvatten, istallet fick vi ett myrbo dar toalettringen skulle ha varit och ventilation genom hal i golvet. Nasta dag flyttade vi till ett annat hotel som heter Lekjon, dar fick vi ett rum for 50 000 rp precis nere vid vattnet. Harligt!

De forsta dagarna tillbringade vid sjon, som ar asiens storsta kratersjo, med sol och bad. Vi tog det valdigt lungt under tiden pa Lake toba da dagarna innan hade varit valdigt hektiska med resor och trekking m.m. Men 2 utflyckter gjorde vi eller ja den forsta var mest en ovning da de anra inte kort moped forut. Sa vi hyrde 4 moppar i 3 timmar bara for att de skulle fa testa. Anna och Hanna tyckte det var as skoj men Bella var lite nervos sa vi beslutade att hon skulle sitta bakom mig ner vi gjorde den langa utflykten.
2 dagars senare hyrde vi tre mopeder och korde ivag. Vi korde samanlagt 7 timmar den dagen och sag bland annat en "strand" och "heta kallor" som inte levde upp till sitt rykte. Jag skall lagga upp bilder pa allt nar jag kommer till en dator som har en uppkoppling som atminstanne nar upp till halften av det vi har hemma.
Transporten till nasta destination var allt uton underbar , men det tanker jag skriva om i nasta inlagg.

Jungle trekk jungle trekk in Bukit Lawang, see the monkeys see the birds see oranghutan...

Sedan sist jag skrev har det hant mycket, vi kan borja med Bukit Lavang sa far vi se hur langt jag hinner.
Vi tog ju ett flyg ifran Georgetown till Medan och akte direkt efter att planet landat i medan till busstationen Pinang Baris for att ta bussen till Bukit Lawang. Bussen kostade 20 000Rp och skulle ta 4 timmar, men som vanligt ar infrastrukturen kass i dessa lander sa det tog runt 7 timmar istallet i en ca.40 gradig buss. Underbart!
Det var annu mer underbart for Hannah som vid tiden for resan hade feber och inte alls bra. Skallet till att man aker till bukit lawang ar att de finns en jattestor regnskog dar, som har valdigt manga djurarter bl.a. orangutanger. Pa grund av Hannas sjukdom sa skot vi upp varan vandring i djungeln en dag. Den dagen agnade vi istallet at att ta det lugnt och bada i floden som kom ner ifran bergen, kallt men skont.
Trekkingdagen inleddes med frukost kl 08.00 och sedan motte vi upp med varan guide kl 09.00 och fortsatte ut i djungeln. Vi hann inte ga langt foran guiden sa at oss att vara tysta och kolla uppat, och dar var den forsta vilda orangutang vi sett. Jag blev nastan lite rord, hade trott att vi skulle fa se dem pa ca 50 m avstand men dar var den bara 10 m ifran oss. Efter manga kort gick vi vidare och aven nu tog det inte lang tid forens vi sag fler. Kan aver tillagga att detta var det jobbigaste jag nagonsin gjort da det gick upp och ner hella tiden och da ar det inga sma kullar vi pratar om. Svettades pa plattser jag inte trodde var mojligt bland annat pa knana ^^
Totalt sag vi inte mindre an 12 st orangutanger, 6 andra apor som hette Thomas nagonting( sadana apor sag vi nastan varje dag sa det holl till vid guesthouset mest hela tiden och var blandanat pa varan altan och rotade i vara sopor), 2 kamilonter (stavning) , 1 skoldpadda och en jakla massa konstiga insekter och vaxter.
Det var 4 trotta, valdigt svettiga och nojda tjejer som kom tillbaka till Rain Forest Guest house som var varat hem under vistelsen i Bukit Lawang. Nora som hade guesthouset var en rund och jatte trevlig kvinna som var hjalpsam med allt. Vi betalade 100 000 Rp for ett 4 bads rum.
Dagen efter hade vi bokat buss till Lake toba, den tog 7 timmar och det var en valdigt behaglig resa. Sa har ar vi nu pa Tuk tuk som halvon vi bor pa heter och tar det lugnt en tid, skall forsoka uppdatera harifran imorgon.

Strul i paradiset!

Idag har varit en underbar dag, eller inte...
Klockan ringde 07.30 och det var bara att packa ihop det sista i ryggsackarna. Vi skulle namligen ta bussen upp till Georgetown. Och efter frukost och och en kort bussfard sa anlande vi pa busstationen Bukit jalil som ligger i utkanten av KL. Klockan var 20 over 9 och behover vi saga att vi blev glada nar de sa att det gick en buss om 10 min?! Det var bara att gora ett stressat besok pa toa, infor den 5 timmar langa bussfarden som forovrigt kostar 35 rm, for att sedan lasta in vaskorna och inta vara platser.
Och dar satt vi i 1h och 30 min, jo och da menar jag att bussen lamnade busstationen 1h och 30 min forsent. Men det ar inte nog med det for nar vi endast akt i 30 min sa stannar bussen och "tankar" och star da still i 40 min till. Och med diverse andra sma stop sa vart vi framme 8 timmar timmar fran det att bussen skulle ha gatt. Harligt!
Val framme i Georgetown sa borjade det vanligt letande efter boende och medans vi gjorde det fick vi reda pa en valdigt overaskande och trist information.
Baten som vi skulle aka imorgon slutade tydligen ga for 1 ar sen. PANIK! Vad skulle vi nu gora? Vi kom i alla fall overens om att vi var tvugna att hitta ett boende forst och efter den langa bussresan hade vi inte talamod till leta sa lange sa vi hamnade pa ett guesthouse som heter Banana och kostar 90 rm for ett 4 bads rum.
Nar vi intagit lite mat sa borjade ett letande efter flygbilljetter till Medan istallet. Och har sprak var tidsplan da vi inte fick nagot plan forens pa mandag. Flygbiljetten kostde 320 rm per person. Men vad skall man gora? Sa nu blir planen att forsoka komma till nagon strand imorgon och sen pa mandag morgon flyga till Medan. Vi har ocksa planerat att nar vi landat i medan ta oss till busstationen och ta oss till Bukit lawang och orangutangerna med en gang.
Allt blir inte som man tankt sig men man far vara glad for att det mesta loser sig i alla fall!

Planering i storstan.

Nar jag skrev sist sa satt jag pa ett litet guesthouse mitt inne i KL, vi hade precis checkat ut och skulle bege oss ut med ryggsackarna, for att senare checka in pa nasta stalle som hette Serai inn och kostade 120 rm per natt.
Efter det sa begav vi oss till starbucks( skont att svalka huvudet med is-kaffe) for en stunds planering av den tiden vi har framfor oss.

Sa har ser planeringen ut.

Efter att ha klarat av planeringsbiten sa satte vi oss pa sky-trainet och beslot oss for att aka till Berjaya Time square. Ett jatte stort varuhus med allt du kan tanka dig! Aven: bio, spelhall, skonhetssalonger ( med diverse udda behandlingar) och ett jatte stort nojesfalt!
Dar inne strosade vi omkring i nagra timmar, for att sedan bege oss hem. Middagen intogs i Little India.

Lat-mia!

Hejsan! Jag har uppenbarligen varit alldeles for lat for att uppdatera hr marker jag! Men nu skall det bli andring pa det. Igar sa flog min familj och de andra i sallskapet hem till sverige igen. Vi lamnade Saigon 16.40 for att flyga till Kuala Lumpur, dar jag "hoppade" av flyget. Efter ett kramkalas med mor och far begav jag mig till bagagebandet for att hamta min vaska. Och dar stod jag i sakert 30 min och ingen vaska kom. Jag ser en skyllt dar det star last bags och sen sa smaningom finish. Blir lite stressad men gar och fragar en man om jag verkligen star vid ratt band och om han vet om det kommer fler vaskor.
Men innan han hinner oppna munnen sa ser jag en golfbil med slap, pa vilket min ryggsack ligger pa, kora forbi. Det gick manga tankar genom mitt lilla huvud undertiden medans jag traskade ikapp golfbilen. Hade det funnits nagot konstigt i vaskan? Hade nagon pillat i nagon olaglig substans? (dodsstaff pa smuggling har...)
Men jag kunde slappna av! De hade bara inte hunnit fa upp vaskan pa bandet innan nasta plan had anlant och behovde bandet. Konstigt system men men nu fick jag ju i alla fall min vaska.
Efter 35 minuters fard med en taxichauffor som hade en valtranad gasfot, sa motte jag upp med Anna, Hanna och Bella vid Maybank tower inne i KL. Skont!
Vi gick ut och at nastan direkt, det blev lite stekta nudlar i chinatown och efter att ha blivit uppdaterad pa tjejernas finfina betalsystem gick vi sedan vid 23 tiden hem for att sova.
Idag ar det research som galler pa bussar och taxi-kostnader och aven pa bat-tider, sjalvklart skall vi se oss om lite i KL ocksa. Planen ar just nu tt vi tar oss vidare till Penang imorgon, men vi far se hur det artar sig.

Hej ifran andra sidan jorden!

For att ursakta min daliga uppdatering sa kan jag beratta att vi har haft grymt seg uppkoppling har sa jag har bara kollat det viktigaste ( Facebook^^ och mailen). Just nu ar vi i Vietnam, vi har spenderat 4 dagar i Laos och tog sedan tog vi taget ifran Hanoi ner til Da Nang, dar vi ar nu! Jagskall forsoka att uppdatera med lite mer bilder och nogrannare beskrivningar imorgon :P
Hade!

Gott Nytt År!

Fyverkerierna avnjöts vid Akerbrygge. Skriver mer efter jobbet imorgon för nu måste jag sova för klockan ringer kl 04.40 imorgon bitti.

Snart ett år sen..

Känns konstigt att det redan har gått ett år..</3

Såhär ...

Så här rund kan man känna sig efter en julhelg hemma hos mor och far!

Alltså proppmätt inte spyfärdig^^

Hej jag heter Mia och jag har köpt mig en ny liten kamera! :D

Som rubriken antyder har jag köpt mig en ny kamera. Det blev en liten behändig Panasonic, så nu tänkte jag lägga ut lite bilder här. Jag har ju aldrig fantasi till att skriva särskillt mycket, så nu får kameran göra jobbet!

Jo detta är jag!

Utsikt från vårat rum.

Vår gata, första porten på vänstern är vår.

Ny resa på G

Nu i vår så fyller min far 60 år, så då har vi planerat en resa med hela familjen pluss några till. Jag, mamma och pappa kommer att vara borta i 5 veckor och sen kommer min bror Petter och ett gäng till ner och ansluter 2-3 veckor på slutet av tiden.  Vi kommer att flyga in till vietnam och sen ta oss in i Laos för att spendera en vecka där. Efter det så tar vi oss ner till Saigon och sen till en ö i södra Vietnam. Där kommer vi att stanna i 3 veckor och det är också då de andra kommer och gör oss sällskap.
Efter det så flyger allihop hem via Kuala Lumpur och där hoppar jag av och fortsätter min resa ihop med Anna, Bella och Hanna. Vi skall resa runt i Malaysia, Indonesien och Singapore i 2 månader. Planen för hur vi skall resa är inte riktigt klar än men vi skall i alla fall vara hemma igen 5 maj var det tänkt.
Jag behöver nog inte tillägga att jag längtar ^^

En bild från Indien får duga tills jag får nya .P

Lagerjobb.

I måndags började jag på ett nytt jobb nämligen ett lager jobb. Det är ett jätte stort ica-lager och jag jobbar på avdelningen för torrvaror. Jag kör runt med en truck och har en dtor med tant-röst skrikande i örat på mig. Eller ja jag kan ju förklara lite mer^^ Jagfår ett uppdrag att plocka ihop låt oss säga 100 varor till en icabutik, då säger tanten först till mig att hämta en pall eller en konteiner, när jag gjort det säger hon åt mig till vilken gång och hylla jag skall åka till och väl där så säger hon hur många jag skall ta och stapla på pallen. Och så fortätter det hela dagen, samanlagt skall jag ha plockar ca 850 kollin på en dag. Lite enformigt men det är kul att köra truck och det är j*vligt bra betalt :D Detta jobbet kommer jag att ha tills jag flyttar hem i Januari. Så nu fick ni en lite update om vad jag sysslar med :P